Paradigmashift
Hoe bereid je je als modemerk en moderetailer voor op het komende inkoopseizoen en vooral: de toekomst. De echte uitdaging is niet het budgetteren zelf, leveranciersmanagement of wat moeten we met de uitverkoop....De uitdaging is het systeem zelf. Zoals Einstein zei: We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt. Wat nodig is in de keten is een paradigma shift. De focus op alleen de eigen onderneming is daarbij een lose-lose situatie. Alleen met echte ketensamenwerking komen we verder.
De pandemie heeft vooral één ding aan het licht gebracht: de inflexibiliteit van onze modeketen. Onze branche probeert een verdienmodel in stand te houden dat gebaseerd is op producten die een levensduur hebben van maximaal 6 maanden (als je nog in 2 seizoenen gelooft, eigenlijk maximaal 8 weken…) en waar een voorbereidingstijd van 18 maanden aan voorafgaat. Deze voorbereiding is gebaseerd op omzetprognoses. En precies dat geloof is door de pandemie in één keer onderuitgehaald. Want hoe ziet de 1,5 meter-economie er over 6 tot 18 maanden uit? Hoe plan je daarop? Hoe reageer je als omzet niet aan de prognose voldoet, met tekorten of overschotten?
Modemerken en moderetailers bereiden zich nu voor op het komende inkoopseizoen. Er worden webinars en online trainingen georganiseerd voor beide “partijen”. Focus is behoud en zelfs groei van de eigen business volgens de bestaande principes. Precies dat zet partijen weer aan 2 kanten van de tafel, terwijl we samen in dezelfde keten maar 1 klant hebben: de consument.
De mode-multibrand in Nederland is in waarde maar 15% van de hele markt. 7% in volume (bron: Modint). Als we dat met elkaar willen behouden, in belang van merken, retailers, winkelgebieden, maatschappij, moeten we anders kijken, anders denken, anders doen. Hoe ben je relevant VOOR ELKAAR.
De keten moet naar strategische partnerships waarbij zowel modemerken als moderetailers bereid zijn het bestaande model op de schop te nemen. Samenwerken volgens DART: Dialoog, Access to all information, Risksharing en Transparancy.
Korte termijn, werken met real data, just in time, flow fashion. Het kan. De technologie is er. Er zijn merken en retailers die hier al heel ver mee zijn. En er zijn nog veel vragen en obstakels die we alleen samen kunnen oplossen.
· Leer van deze merken en retailers
· Bespreek knelpunten
· Deel je eigen visie
in het webinar van CUBE retail over strategische ketensamenwerking.
Datum: dinsdag 9 juni
Tijd: 19.30 - 20.30
Voor wie: modemerken en moderetailers en iedereen die anders wil samenwerken
Comments