“Nope, we staan niet op de lijst. Coaches, trainers, facilitators: geen vitale beroepen. Voor ons geen applaus. Wij zijn de nuttelozen, die net zo goed hun snotjes op formaat kunnen gaan zitten sorteren, zoals cabaretier Pieter Derks voorstelt.”
Zo begon de mail die wij kregen van Insights Benelux, de overkoepelende organisatie van Insights trainers. En inderdaad: van de een op de andere dag zijn alle groepstrainingen geannuleerd en trainingsbudgetten bevroren. Wij kunnen echt alles online faciliteren. Maar er is nu gewoon geen vraag naar soft skills voor teambuilding en leiderschap.
Geen vraag, maar wel behoefte.
Een voorbeeld:
Mijn man is parttime docent op IVA, nautische tak. Lessen gaan nu digitaal en men levert online opdrachten in. Een uitdaging voor iedereen die gewend is live met mensen te communiceren.
Het viel hem op dat er 2 identieke opdrachten tussen zaten. Toevallig kwam ik koffie brengen toen ik hem zijn feedback mail zag schrijven: ……en dan heb ik nog een vraag: heb jij de opdracht van Piet gekopieerd of hij van jou? BAM! Alsof je een tik uitdeelt.
Ik adviseerde hem om toch voorzichtig te zijn met die conclusie en hoe je de feedback formuleert. Geschreven tekst komt veel harder aan. Geen dialoog, geen non verbaal, geen luchtigheid of plagerij in je stem.
Hoe dan wel? In dit geval: Wat je waarneemt zijn twee identieke uitwerkingen. De rest is perceptie en interpretatie. Geef liever terug wat het feit is en vraag naar de verklaring. Eventueel met het wat jou doet of welke indruk je hebt.
Het antwoord was ontwapenend. “Ja meneer, ik merk dat ik het moeilijk vind om alleen te werken en gemotiveerd aan de opdrachten thuis te werken. We hebben het huiswerk samen via Facetime gemaakt”. Zo’n kind verdient een pluim, geen tik.
In deze crisis tijd van thuiswerken en digitale communicatie zijn soft skills extra belangrijk. Veel mensen zijn gespannen en jongleren tussen thuiswerken, huishouden, boodschappen , 1,5 meter afstand, home schooling, mantelzorg en angst. 24 uur op elkaars lip. Een “slechte-dag-reactie” is snel gegeven. Je stapt snel in je persoonlijke valkuilen.
Van ondernemers, teamleiders en managers wordt veel gevraagd. Financieel onder grote druk, medewerkers die thuiszitten of in ploegendienst werken. Conflicten, onbegrip, weerstand…. Alles wordt uitvergroot.
Hoe houd je je team aan je hart? vroeg een ondernemer ons. Mooie vraag!
Laten we hier beginnen met 5 tips voor jouw persoonlijke communicatie:
1. Inzicht in jezelf, inzicht in de ander
Wees je extra bewust van je kwaliteiten en valkuilen. Ben je meer taak- en resultaatgericht? Of ben je meer mens- en relatiegericht? Heb je een introverte of extraverte voorkeur?
Onder stress kom je eerder in je (negatieve) gedrag en vooral de ander zal dat eerder zo ervaren dan jijzelf. De waarde van jouw communicatie is het effect ervan op de ander. Ongewenst effect? Kijk eerst naar jezelf, dan naar de ander.
Heb je eerder een profiel of assessment gemaakt? En je team genoten ook? Pak het er juist nu nog eens bij en lees het nog eens goed door. Hoe reageer jij onder druk? Wat zijn jouw aandachtspunten of tips voor ontwikkeling? Of het nu Insights, DISC, Management Drives of een andere tool is.
2. Afstemmen en verbinden
Behandel de ander zoals de ander behandeld moet worden. Wat heeft de ander nodig om in beweging te komen? Dat is niet noodzakelijk wat jij nodig hebt.
Juist in deze tijd van verandering en uitdaging kan het verschil tussen “ondernemers” en “werknemers” uitvergroot worden. Waar ondernemers (in rol of persoonlijkheid) over Corona heen kunnen denken en vol ideeën en vol gas vooruit gaan, zullen “volgers” moeite hebben met het gevoel van onveiligheid en verandering. Alle zekerheden en gewoontes zijn in een keer weg, met een koppig “hakken in het zand” gedrag tot gevolg.
Vraag je af wat de ander nodig heeft, vraag het zelfs rechtstreeks. Als je doet wat je deed, krijg je wat je had. Doe je hetzelfde nog harder, krijg je het oude nog erger.
3. Manage je mindset
Vermijd primaire reacties. Reflecteer welke mindset voor jou belangrijk is in welke situatie of voordat je aan dat lastige gesprek begint. Bepaal van te voren welke houding en gedrag nodig zijn en pas je mindset aan positieve doelen te stellen.
Heb je de neiging om snel te oordelen en mensen in de rede te vallen?
Denk dan niet: ik wil niet oordelen en mensen niet in de rede vallen, maar: in dit gesprek wil ik vooral de ander laten praten. Mindset: nieuwsgierig. Gedrag: vragen stellen en luisteren. Houding: achterover in mijn stoel leunen, ademen vanuit mijn buik. Voeten op de grond.
4. Maak gebruik van “gereedschap”
Er zijn tal van goede gesprekstechnieken die je kunt leren en kunt toepassen. Communiceren is een techniek, niet een talent. Vergelijk het met muziek. Je kunt een muzikaal talent hebben, maar dat maakt je nog geen concertpianist.
Denk aan technieken voor het geven van feedback, effectieve vraagstelling, omgaan met weerstand, motivatie coachingsgesprekken. Ook hier geldt: ooit een cursus gedaan? Zoek het nog eens op en bestudeer. Ook Google is een goede school.
5. Bel ons. Wij zitten hier namelijk onze snotjes te tellen en hebben tijd om je te helpen.
Meer weten? Wil je meedoen aan onze Zoom sessies “Softskills in tijden van Corona”? Of een stapje verder en een plan uitwerken om met je team de komende weken aan de slag te gaan? Neem contact met ons op zodat we met je mee kunnen denken over een passende ondersteuning.
Comments